رنگ در تصویر سینمایی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
- نویسنده حمید توکلی
- استاد راهنما اکبر عالمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1378
چکیده
در سپیده دم تاریخ هنر، نقاشی عهده دار رساندن صور ذهنی هنرمندان به بینندگان بود و امروزه پس از خلق هزاران اثر جاویدان، هنوز نقاشی مانند هنرهای دیگر، صور خیال را به مخاطب هدیه می کند. اما سینما از لحاظ تاثیرگذاری به حد هراس انگیزی نیرومند است زیرا فیلم قدرتی شکرف دارد، از طریق فریم های پی درپی که هر یک به مثابه یک تابلوی نقاشی تلقی می شود. از آن مهمتر سینما با ابزاری قدرتمند چون رنگ به بیان هنری خود می پردازد. رنگی که بخشی از واقعیت زندگی بوده و منطق زیباشناسی خاص خود را دارا می باشد. هنر فیلمسازی از عکاسی و نقاشی بهره های فراوانی می برد. اگر چه ریشه در تمام هنرها دارد. روانشناسی رنگ ، منطق رنگ ، زیباشناسی، شناخت نور و رنگ و تاثیر آگاه و ناخودآگاه آن بر ذهن مخاطب یا تماشاگر در هنر فیلمسازی، دریافت و بیان اهدافی که اثر دنبال می کند، دارای معانی و تاثیراتی شگرف می باشد که اغلب این منطق کاربردی و زیباشناسی نادیده انگاشته شده و موجب انحراف راه و اهداف اصلی اثر می شود. با نگاهی چند به شناخت و کاربرد صحیح رنگ می توان ارتقاء و تصحیح ذهن هنرمندان را در ابداعی جدید شاهد بود. چه خوب که این شروع مجدد همانا از پیدایش رنگ و انتقال آن از نقاشی بعه سینما، آن هم با تصاویر سیاه و سفید آغاز گردد.
منابع مشابه
تصویر سازی سینمایی در تاریخ بیهقی
تصویرسازی طیفی از معانی را از صورت سازی های شاعرانه تا عکس و فیلم در بر می گیرد. تکنیک های سینمایی امکان بازنمایی عینی طبیعت و روایت را به هنرمند امروزی می بخشد. لازمۀ تصویرگری، در بدو امر، نگاهی زیبا و دقیق به طبیعت و وقایع است که در آثار ادیبان قرون گذشته نیز دیده می شود. در توصیفات و روایت های آنها ظرافت هایی هست که سینماگر امروزی با استفاده از دوربین فیلمبرداری قادر به بهره برداری عینی از آ...
متن کاملتاثیر فیلم های سینمایی بر تصویر مقصد گردشگری؛ مورد مطالعه: فیلم سینمایی «خسته نباشید»
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فیلم های سینمایی بر تصویر مقصد گردشگری انجام شده است. به همین منظور با بهره گیری از ادبیات پژوهش، ماهیت و ابعاد تصویر مقصد، نقش رسانه های جمعی و به ویژه سینما در گردشگری و پیشینه پژوهش در خصوص تاثیر فیلم ها بر تصویر مقصد گردشگری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش که از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است، جامعه آماری کلیه تماشاگران فیلم سینمایی «خسته نباشید» می باشد و اب...
15 صفحه اولتحلیل کاربرد رنگ آبی در تصویر سازی شخصیت"مجنون" در نگارگری ایرانی دورههای تیموری و صفوی
داستان لیلی و مجنون از مشهورترین آثار ادبیات عرفانی است که مورد توجه نگارگران ایرانی نیز بوده است. در آثار شاخص نگارگری ایرانی دورههای تیموری و صفوی، در رنگآمیزی تنپوش شخصیت مجنون از رنگ آبی استفاده شده است. سؤال اصلی تحقیق آن است که «علت استفاده از رنگ آبی در رنگآمیزی تنپوش مجنون در نگارگری دورههای تیموری و صفوی چیست؟» هدف اصلی این پژوهش شناسایی بخشی از مبانی نظری رنگها در نگارگری ایرانی ...
متن کاملبررسی تأثیر آثار هنرمندان نقاش بر تصویر سینمایی آندری تارکوفسکی
از آنجا که تأثیرپذیری متقابل دو هنر سینما و نقاشی در تاریخ پیدایش سینما سابقه دارد، تجربیات زیبایی شناسانه متقابلی را در فرم و محتوای فیلم ها موجب شده است. رساله پیش روی شما تحت عنوان «بررسی تأثیر آثار هنرمندان نقاش بر تصویر سینمایی آندری تارکوفسکی» بحثی بینا رشته ای درباره تأثیرپذیری تصاویر فیلم های آندری تارکوفسکی از نقاشان بزرگی همچون لئوناردو داوینچی، پیتر بروگل، فریدریش و دیگران می باشد.بر...
15 صفحه اولنقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاهیان دانشگاه مازندران)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشگاهیان دانشگاه مازندران تشکیل دادند که براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 379 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ آماری در نظر گرفته شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ ترکیبی تصویر بدنی و انتخاب رنگ پوشاک ورزشی بهصورت الکترونیکی جمعآوری گردید. نتایج رگرسیون لجستیک چندجملها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023